ua    en    ru   
Support services

Підпишіться на розсилку новин


    8 світових бізнес-тенденцій після COVID. Епоха цифровізації

    Компанії, що пропонують безпеку та гнучкість, стануть більш успішними ніж ті, які будуть робити вигляд, що нічого не сталося.

    Назад
    Benoy_блог
    23.02.2021
    5 min read
    506
    5 min

    У 2020 році ми стали свідками того, як швидко та кардинально змінювалася поведінка споживачів на ринку, а галузям доводилося реагувати на ці зміни в режимі реального часу.

    Нові тренди задають самі споживачі, змушуючи економіку підлаштовуватися під актуальні запити.

    У цій статті ми аналізуємо вісім таких тенденцій і їх значення в Україні та світі після пандемії коронавірусу.

    Глобальна цифрова трансформація

    Тимчасові обмеження на пересування та масштабні карантинні заходи, через які ⅔ світу опинилися в жорсткому локдауні – сприятливе середовище для розвитку цифровізації галузей. І якщо до Covid-19 у бізнесу ще залишався вибір – бути цифровим чи ні, то у 2020 році можливість переходу в онлайн стала головною умовою життєздатності компанії, як для великого бізнесу, так і для малих організацій.

    Практично всі галузі економіки чуйно відреагували на стресову ситуацію через обмеження. Сфера торгівлі, виробництво, туроператори, освіта, охорона здоров’я – ось деякі галузі, яким довелося переглянути та побудувати заново бізнес-модель з урахуванням нових умов ринку.

    В опитуванні Deloitte щодо впливу COVID-19 на бізнес в Україні 19 березня 2020 року взяли участь 104 представники із 96 організацій.

    В інфографіці представлені дані опитування “Можливості організацій щодо виконання планів діяльності у 2020 році”.

    Компанії більше не відчувають себе в безпеці і вимагають абсолютно нових підходів в організації бізнес-процесів. Як показав 2020 рік, навіть якщо організація займає лідируючі позиції, вона все одно може опинитися в ситуації повної невизначеності, без можливості вплинути на результат.

    Кожній галузі та кожній організації доведеться трансформуватися в найближчі кілька років. Щоб бути готовими до різних загроз і мати можливість прораховувати ризики, бути в курсі мінливих бізнес-тенденцій необхідно використовувати інструменти новітніх цифрових технологій. Нездатність зробити це може зруйнувати всю бізнес-модель компаній.

    Саме тому прискорення процесу цифрової трансформації, збереження актуальності в нестабільні часи і впровадження інновацій для створення додаткової цінності стане головним пріоритетом для бізнесу в світі після коронавируса.

    Еволюція традиційних робочих місць і віддалених команд

    Найбільш відчутна зміна для компаній – тотальний перехід на дистанційну роботу замість традиційного “офісного” режиму. Попри поступове ослаблення карантинних заходів, багато компаній вважають за краще залишатися на дистанційній роботі.

    Наприклад, за даними опитування бізнес-асоціації Deloitte, такий формат роботи планують залишити 40% компаній-членів Американської торгової палати в Україні.

    Світова дослідницька компанія Gartner озвучує такі дані: 90% респондентів хотіли б частково працювати віддалено, 65% – мати більш гнучкий робочий графік.

    Дослідження опубліковане Gartner

    Стало зрозуміло, що бізнесам потрібна додаткова HR-інфраструктура, як мінімум для утримання продуктивності співробітників, як максимум – збільшення ефективності роботи всього підприємства.

    Таким чином, тенденція, яку ми можемо відчути вже сьогодні, полягає в тому, що підприємства будуть впроваджувати різні цифрові інструменти для безперебійного управління персоналом.

    Немає сумніву в тому, що роль цифрової трансформації в HR-галузі надалі буде тільки зміцнюватися.

    Підписка на новини


      Зміна конфігурації ланцюжків поставок

      Перед пандемією одну з ключових ролей в економіці відігравав Китай з його стійкими системами поставок. Однак розрив логістичних зв’язків Піднебесної з зовнішнім світом змусив багато компаній шукати нові способи для виживання. Найсильніше збій китайських ланцюжків поставок вдарив по ринку гаджетів, почасти через те, що рітейлери намагаються не тримати великої кількості цих товарів на складах у зв’язку з постійним оновленням моделей. Як повідомляв Bloomberg, у березні 2020 року Apple відчував дефіцит запчастин на популярні телефони iPhone.

      Підприємствам, у тому числі українським, довелося переглянути конфігурацію ланцюжків поставок.

      Очікувана бізнес-тенденція в найближчі місяці полягає в тому, що ланцюжки поставок будуть ще більше інтегровані з технологічними платформами. Ланцюжки поставок візьмуть понад прогнозований підхід, відстежуючи критично важливі компоненти на кожному відрізку ланцюжка. Це також відкриває нові способи спілкування та взаємодії з клієнтами, управління запасами та логістикою, управління капіталом, виробництвом і розподілом.

      Багато підприємств направлять свої зусилля на впровадження інтегрованого бізнес-планування та використання інструментів цифрової трансформації. Системи, які дають можливість оперативно та прозоро планувати, проводити наскрізну аналітику й швидко реагувати в режимі реального часу дозволять забезпечити безперервність ланцюжків поставок.

      У цілому такі програми здатні забезпечити стійкість ланцюжків поставок і захист їх від зовнішніх негативних впливів.

      Зміна актуальної системи охорони здоров’я

      Немає сумнівів, що пандемія Covid-19 виявила серйозні прогалини в системі охорони здоров’я, не тільки в Україні, але й в багатьох країнах Європи.

      Медики зіткнулися з тотальною нестачею необхідних апаратів і навіть засобів індивідуального захисту. При цьому без адекватної лікарської допомоги на початкових етапах пандемії ризикували залишитися вразливі категорії пацієнтів зі складними захворюваннями.

      Медичні установи виявилися на лінії фронту боротьби з вірусом, і нам відкрилися численні недосконалості української медичної реформи.

      Можна сміливо сказати, що найближчим часом необхідно переглянути систему охорони здоров’я. Крім того, необхідний новий підхід до обліку вакцинованих громадян – це допоможе встановити загальний відсоток колективного імунітету до коронавірусу. Завдяки цифровій трансформації можна отримати детальну статистику за охопленням всіх категорій населення в плані вакцин, доступних препаратів, прогнозувати різні сценарії за допомогою штучного інтелекту та машинного навчання. Це допоможе зробити лікування та протидію вірусу більш ефективними.

      Підприємствам теж потрібно докласти зусиль, щоб убезпечити співробітників – від соціальної дистанції та переходу на віддалену роботу до надання засобів індивідуального захисту. Приводом для занепокоєння виступає психологічне здоров’я людей, вимушених працювати в нових для себе умовах. Через постійний стрес кількість депресій, панічних атак, тривожних і пригноблених станів тільки зростає. У зв’язку з цим компаніям необхідно переглянути підходи в управлінні персоналом, у тому числі приділити увагу психологічному здоров’ю своїх співробітників.

      Наприклад, згідно з дослідженням Gartner, яке вже згадувалося у статті, 44% респондентів очікують від своєї компанії додаткових виплат на охорону здоров’я.

      Розширення сфери онлайн-освіти

      Пандемія Covid-19 торкнулася не лише бізнесу, а й системи освіти. Оскільки традиційна форма навчання передбачає близький контакт – безліч людей перебуває в приміщенні на мінімальній відстані один від одного, від неї довелося відмовитися. Багато шкіл і освітніх установ просто не були готові проводити уроки онлайн, що призвело до хаосу та плутанини в освітній системі.

      Поки діти пропускали школу, системи онлайн-освіти ставали новою тенденцією в бізнесі. Численні освітні платформи пропонують пройти спеціалізовані курси, брати участь у вебінарах, тренінгах та навіть наукових конгресах у форматі відеоконференцій для великої кількості людей.

      Зростання та вдосконалення онлайн-платформ для навчання дозволило перевести в потрібний формат не тільки всю навчальну програму, але й створити умови для дистанційних іспитів.

      Завдяки засобам візуалізації, різноманітним алгоритмам і інструментам з’явилися системи управління навчанням (LMS). Навіть після коронавірусу вони зможуть серйозно конкурувати з традиційною формою освіти. Їх розвиток дозволить забезпечити необхідне стійке середовище, щоб абітурієнти могли в будь-якій кризовій ситуації продовжувати навчання і отримувати необхідні матеріали.

      Однак системи управління навчанням необхідні не тільки у сфері освіти. Їх використовують провідні світові компанії для навчання співробітників та підвищення навичок. Завдяки автоматизації процесів скорочуються часові та фінансові витрати на підготовку колективу. За допомогою системи управління навчанням можна дистанційно навчати фахівців і стежити за їх дедлайнами, переглядати досягнення, отримувати детальну інформацію.

      Кількість доступних програм навчання збільшується, охоплюючи безліч сфер життя.

      Зростання електронної торгівлі

      Підвищення онлайн-продажів уже давно є стійкою тенденцією в усьому світі. Після ізоляції темпи електронної торгівлі значно пішли вгору. Суворі обмеження на пересування та покупки форсували події – електронна комерція посилила свої позиції. За даними групи компаній EVO, на частку онлайн замовлень було відведено 9% від усіх покупок в Україні в 2020 році. При цьому загальна сума грошей, витрачених на онлайн-покупки на маркетплейсах, склала 107 млрд грн. Такий показник на 41% більше, ніж у 2019 році, і ця тенденція буде зростати. До групи компаній EVO входить більшість відомих маркетплейсів країни – Prom.ua, Bigl.ua, Shafa.ua.

      Цифрова трансформація призвела до того, що кількість онлайн оплат зросла як мінімум на 50% – усе більше людей віддають перевагу інтернет-замовлень.

      В основному це стосується медичних препаратів, засобів індивідуального захисту, сільгосптоварів, продуктів харчування, товарів для будинку, техніки й одягу.

      За час пандемії, засновник маркетплейса-гіганта Amazon Джефф Безос став багатшим на $ 24 млрд, тепер він очолює рейтинг найбагатших людей світу згідно Bloomberg.

      Посилення ecommerce призвело до складнощів у логістиці. Непрогнозований попит на товари дав негативний ефект – збої в ланцюжках поставок. Цей фактор також змушує великі бізнеси звернутися до інтегрованого бізнес-планування та переглянути свою бізнес-модель.

      З плином часу ми побачимо, що онлайн-продажі займуть основну частку в комерції.

      Відеоконференції та віртуальні заходи

      Завдяки віртуальним заходам співробітники компаній і учні змогли уникнути зайвих контактів, залишаючись вдома. Однак відеоконференції зробили набагато вагоміший внесок до цифрової трансформації для усієї світової спільноти.

      Співробітникам підприємств для віддаленої роботи довелося освоїти цифрові інструменти, різні онлайн-сервіси, щоб і далі виконувати свої обов’язки перед роботодавцем і залишатися працевлаштованим.

      Пандемія дозволила сервісам відеозв’язку відкрити для себе нові напрямки для зростання. Zoom, Microsoft Teams і аналогічні платформи дали можливість проводити бізнес-зустрічі в онлайн-форматі. Завдяки відеоконференціям в період кризи бізнес міг здійснювати свою діяльність, перебудувавши свої звичні процеси.

      Як показує Zoom у звітності, виручка в другому кварталі 2020 року склала $ 663,5 млн, що на 355% більше, ніж за аналогічний період попереднього року. Це більше, ніж компанія заробила за весь 2019 рік. Лише у квітні 2020 року в Zoom щодня проводили понад 300 мільйонів онлайн-зустрічей.

      Крім бізнесу, розважальна та культурна галузь також пішла в онлайн. Музеї по всьому світу запустили онлайн-виставки та екскурсії для глядачів, організатори івентів адаптували святкування подій у формат відео. 

      Розробники програмного забезпечення продовжують працювати над рішеннями, розрахованими на залучення ще більшої кількості людей.

      Наприклад, Clubhouse – нова соціальна мережа, в якій користувачі можуть спілкуватися лише голосом. Наразі  потрапити туди можна через инвайт від знайомих, які вже отримали до додатка доступ. За останні тижні додаток Clubhouse став одним з найбільш обговорюваних та найбільш завантаженим у світі – більш ніж 5 млн разів за таких короткий період. 

      Популярність соцмережі можна пояснити вражаючим списком знаменитостей світового масштабу, зареєстрованих в Clubhouse, таких як Ілон Маск та Марк Цукерберг. Багато українських популярних бізнесменів також долучилися до діалогів в кімнатах Clubhouse. З огляду на специфіку застосування, це означає, що в теорії будь-який користувач може поговорити з цими людьми, опинившись в потрібній кімнаті в потрібний момент.

      Безпека та гнучкість

      Особиста безпека буде мати першочергове значення, оскільки весь світ проходить етап адаптації до реалій після COVID-19. Чи буде вакцина, наскільки вона ефективна, як багато з нас стануть несприйнятливими до вірусу, чи готові ми повернутися до життя, яке було раніше? Чи зможемо ми як і раніше сприймати великі скупчення людей, тим більше без маски? Час покаже.

      Єдине, що наразі можна сказати напевно, – це те, що компанії, що пропонують безпеку та гнучкість, стануть більш успішними ніж ті, які будуть робити вигляд, що нічого не сталося.

      Звичайно, безпека та гнучкість вимагають цифрової трансформації бізнесу, але якщо ви планували стати лідером ринку – зараз саме час задуматися про стратегії в умовах нових запитів.

      Якщо ви хочете, щоб ваш бізнес процвітав, продовжуйте пропонувати людям безпечні сервіси: безготівкові транзакції, безконтактні зустрічі, зручні способи доставки, системи самообслуговування і так далі.

      Підписка на новини


        Вам сподобалась стаття

        Comments are closed.

        Подивіться відеоогляди SAP-рішень

        SAP IBP: можливості надбудови для роботи в Excel
        Огляд рішення від Галини Товстик
        Цілепокладання - драйвер віддаленої роботи в умовах пандемії. Огляд SAP SuccessFactors
        Запис вебінару